Her er Norges topp 10 supermarkeder og detaljhandelskjeder

Her er Norges topp 10 supermarkeder og detaljhandelskjeder
av

YouGov lanserer nå den årlige globale rangeringslisten over supermarkeder og annen detaljhandel som presterer spesielt bra i Norge på 6 forskjellige imageparametere.

Kiwi er på førsteplass når det gjelder YouGov BrandIndex' norske rangering over supermarkeder og Clas Ohlson er på førsteplass innenfor annen detaljhandel. Rangeringen er utarbeidet ved hjelp av indeksscoren til YouGovs Brandindex og er gjennomsnittet av 6 forskjellige imageparametere: kvalitet, generelt inntrykk, verdi for pengene, anbefaling, omdømme og kundetilfredshet.

Norges topp 10 – Supermarkeder

Norges topp 10 – Supermarkeder

Gjennom flere år har Kiwi vært i toppen siden YouGov lanserte sin samlede image-rangeringer, og med en score på 38,0 er det langt ned til de nærmeste konkurrentene.

Rema 1000 har forbedret sin image-score de siste årene og kan nå glede seg over andreplassen med en score på 31,6. Meny ligger tredjeplass med en score på 31,0 poeng.

Norges topp 10 - detaljhandel (unntatt supermarkeder)

Norges topp 10 - detaljhandel (unntatt supermarkeder)

Svenske detaljhandelskjeder dominerer den norske rangeringen. Clas Ohlson ligger på topp med en score på 34,4 og IKEA inntar annenplass med en score på 33,8. Elkjøp (28,0) inntar tredjeplassen foran Apotek 1 (26,9) og Jernia (25,9)

Vil du vite, hvordan din merkevare klarer seg? Eller høre mer om YouGov BrandIndex? 

Kontakt oss

Om rankingen

Rangeringen er utarbeidet ved hjelp av indeksscoren til YouGov Brandindex, som er gjennomsnittet av 6 forskjellige imageparametere: kvalitet, generelt inntrykk, verdi for pengene, anbefaling, omdømme og kundetilfredshet.

YouGov BrandIndex er tilgjengelig i 55 markeder over hele verden og gjennomfører mer enn 11 millioner intervjuer hvert år i Nord-Amerika, Sør-Amerika, Europa, Afrika, Asia, Midtøsten og Australasia.

I Norge intervjuer YouGov BrandIndex 100 personer hver dag som er representative for den generelle befolkningen, og spør om deres holdninger til forskjellige merkevarer.

Data er fra 1. september 2020 til 31. august 2021.

Les gjennom våre fellesskapsregler før du skriver et innlegg.