Internasjonal undersøkelse: Hvordan ser det globale reiselandskapet ut i år?

Internasjonal undersøkelse: Hvordan ser det globale reiselandskapet ut i år?

Turistindustrien har vært hardt rammet under COVID-19, men begynner nå rolig og gjenåpnes etter et år i dvaletilstand. YouGovs siste reiserapport beskriver det globale reiselandskapet i lys av koronakrisen.

YouGovs «International Travel & Tourism Report 2021: The road back to normality» er en dyptgående analyse av forbrukernes reiseplaner samt deres vurderinger og bekymringer rundt det å reise på tvers av 25 markeder. Rapporten er basert på mer enn 185 000 intervjuer og undersøker hvordan COVID-19-krisen har påvirket turismen over hele verden.

Rapporten viser at halvparten av forbrukerne (48 %) angir helserisikoer som en barriere for å reise, akkurat som reiserestriksjoner hindrer over en tredjedel (35 %) fra å reise. Undersøkelsen peker også på en viss følsomhet overfor pris (32 %) i de fleste landene.

Top barriers to travel Europe

En nærmere granskning av Europa viser at det er en rekke nasjonale forskjeller når det gjelder de største reisebarrierene. Reiserestriksjoner er den primære bekymringen for over halvparten av briter (62 %), tyskere (60 %), nordmenn (57 %) og dansker (51 %), mens særlig finner bekymrer seg for helserisikoene ved å reise (57 %).

Prisen på reisen er imidlertid en bekymring for flest i Frankrike (27 %), Storbritannia (25 %) og Spania (24 %), mens dette hindrer færre i å reise i Danmark (13 %), Norge (15 %) og Sverige (16 %).

I Norden blir vi hjemme – eller drar til Sør-Europa

Top 5 most considered travel destinations in the Nordics

Nordboerne er splittet når det gjelder mulige reisemål. Mens mange overveier å reise i hjemlandet eller til et av de andre nordiske landene, er det like mange som tenker å dra til Sydens sol – mest populært er Spania (20 %), Italia (17 %) og Hellas (17 %).

Tyskland ligger også høyt på den nordiske listen (15 %), og særlig danskene overveier en ferie i nabolandet (20 %).

Travel destinations in the Nordics positive impression

Ser man på de destinasjonene nordboerne har det beste inntrykket av, er det – kanskje ikke overraskende – de fire nordiske landene som ligger øverst på listen – med Norge som nummer en (42 %) og Danmark som nummer to (41 %).

Særlig danskene har et positivt inntrykk av sitt eget land som feriedestinasjon (55 %). Men også svenskene er glade i Danmark, og mer spesifikt København, som hele 42 % har et godt inntrykk av.

Spania sniker seg inn på en femteplass (34 %) som det eneste søreuropeiske land på Topp 5.

Nordboerne har dessuten et godt øye til et annet nordisk land – nemlig Island, som knapt en tredjedel (32 %) har et positivt inntrykk av.

Last ned rapporten

Om undersøkelsen

Dataene er basert på henholdsvis YouGov Global Travel Profiles, som hver dag måler forbrukerholdninger på tvers av 25 reise- og turistmarkeder, samt YouGov DestinationIndex, som daglig måler forbrukernes oppfatning av verdens mest populære turistmål.

Les gjennom våre fellesskapsregler før du skriver et innlegg.