Flest ville være stolte av å jobbe for SAS

Flest ville være stolte av å jobbe for SAS
av

Hvilke merkevarer vil nordmenn være mest stolte av å jobbe for? YouGov BrandIndex lanserer nå årets topp 10 rangering for merkevarer i Norge.

I Norge intervjuer YouGov BrandIndex et representativt utvalg på 100 personer hver dag, og spør om deres kjennskap og holdninger til forskjellige merkevarer.

YouGov BrandIndex omdømme-rangering for 2019 kartlegger hvilke merkevarer som nordmenn vill være mest stolt av å jobbe for.

Topp 10 listen over omdømme

SAS tar igjen førsteplassen hos nordmenn når det kommer til det beste omdømme med en score på 30,2. Samsung ligger på andreplass med en score på 27,7 poeng foran Mercedes-Benz med en score på 26,9 poeng.

Mercedes-Benz får selskap av hele tre andre bilmerker, nemlig Volvo, BMW og Toyota som har dukket opp på en niendeplass, på bekostning av Hurtigruta som er ute av topp 10.

Ellers er listen tilnærmet uendret sammenlignet med 2018-kåringen.

Hvem ville være stolte av å jobbe for SAS?

YouGov har sett nærmere på målgruppen, som ville være stolte av å jobbe for SAS ved hjelp av segmenteringsverktøyet, YouGov Profiles.

Hvem ville være stolte av å jobbe for SAS?

Målgruppen liker å reise mye og mange er medlem av både SAS og Norwegians lojalitetsprogram. I tillegg er nordmenn i alderen 50-59 år, og folk i hovedstaden, overrepresenterte i forhold til befolkningen generelt.

Skal man fange deres oppmerksomhet kan det med fordel foregå på Facebook eller via reklame i postkassen.

«Klatrerne»

Klatrerne

Rema 1000 hadde i 2018 størst fremgang i BUZZ («positiv snakkis») og i 2019 hadde Rema 1000 størst fremgang blant kvinner. Nå kan Rema 1000 også glede seg over å ha sterkest fremgang målt på omdømme, Rema 1000 har økt sin score med 7,9 poeng og er årets klatrer.

Om BrandIndex

BrandIndex er en daglig måling av nordmenns oppfatning av ca 280 merkevarer. Hver dag intervjues det 100 nasjonalt representative respondenter for å få vite hva de mener om ulike merkevarer.

Man kommer frem til omdømme-scoren ved å spørre respondentene, hvilke merkevarer de ville være stolte av å jobbe for og hvilke de ville være flau av å jobbe for. Nettoscore regnes ut fra positivt omdømme minus negativt omdømme i perioden 1. april 2018 til 31. mars 2019.

Tabellen for forbedring rangerer merkevarene som har hatt størst økning i omdømme fra 1. april 2018 til 31. mars 2019 sammenlignet med samme periode 2017-2018.

YouGov Profiles gjør det mulig å kartlegge og undersøke en befolkningsgruppe.

Les mer om YouGov BrandIndex

Se flere YouGov BrandIndex rangeringer her

Image: Getty

Les gjennom våre fellesskapsregler før du skriver et innlegg.