Her er Norges snakkis-topp for 2017

Her er Norges snakkis-topp for 2017
av

Kiwi er fortsatt på førsteplass når det gjelder rangeringer for høyest BUZZ («Positiv snakkis»). På annenplass er FINN.no, mens nykommeren Vipps kommer inn på en tredjeplass. Volkswagen har hatt størst fremgang i BUZZ, når vi sammenligner opp mot tallene fra 2016.

I Norge intervjuer YouGov BrandIndex 100 personer hver dag som er representative for den generelle befolkningen, og spør om deres kjennskap og holdninger til forskjellige merkevarer.

YouGov BrandIndex rangeringer for 2017 kartlegger hvilke merkevarer som har fått mest positiv omtale i Norge. Rangeringene er utarbeidet ved hjelp av YouGov BrandIndex sin Buzz-score (positiv snakkis) for 250 merkevarer i Norge.

YouGov BrandIndex Buzz-rankings for 2017

Merkevarene som får mest positiv omtale i 2017

Kiwi tar førsteplassen med en Buzz-score på 28,2. FINN.no ligger på andreplass med en score på 25,6 poeng. FINN.no er også den merkevaren som norske kvinner i størst grad har et generelt positivt inntrykk av.

Vipps har vist at de er Norges mest populære betalingsapp, og dukker opp på snakkis-toppen på en tredjeplass.

Rema 1000, som har vært på topp i flere år, er nå helt ute av topp 10. Rema 1000 har hatt en omdømmekrise i kjølvannet av blant annet Bestevenn-strategien.

«Klatrerne»

Merkevarene med sterkest fremgang

Volkswagen er merkevaren med sterkest fremgang, og har økt sin BUZZ, og kommer styrket ut av 2017. Volkswagen har forbedret sin score med 5,9 poeng og ender på en samlet score på 11,8 poeng. Volkswagen fikk massiv negativ mediedekning i forbindelse med dieselskandalen i 2015, men har fått markant positiv utvikling av BUZZ gjennom 2017.

Se YouGov BrandIndex rangeringer for 2017 for flere bransjer her

Om BrandIndex

BrandIndex er en daglig måling av nordmenns oppfatning av 250 merkevarer. Hver dag intervjues det 100 nasjonalt representative respondenter for å få vite hva de mener om ulike merkevarer.

Man kommer frem til Buzz-score ved å spørre respondentene om de har hørt noe positivt eller negativt om et merkevare i løpet av de to siste ukene, enten gjennom reklame, nyheter og rykter eller via venner og familie. Nettoscore regnes ut fra positiv omtale minus negativ omtale.

Tabellen for Buzz-forbedring rangerer merkevarene som har hatt størst økning i Buzz fra 2017 sammenlignet med 2016.

www.yougov.no

Image: Kiwi

Les gjennom våre fellesskapsregler før du skriver et innlegg.