Spørsmål og svar


Innmelding i YouGov Panelet

Hvordan melder jeg meg inn?

Du melder deg inn ved å fylle ut skjemaet til høyre. Du vil deretter få tilsendt en e-post for aktivering til den e-postadressen du har angitt. Klikk på lenken for å aktivere medlemskapet ditt.

Hvem kan delta i YouGov-panelet?

Alle personer som har fylt 15 år, er bosatt i Norge og kan lese og skrive norsk, kan melde seg inn i YouGov-panelet.

Er det noen tekniske krav for å delta i panelet?

For å kunne delta i panelet må du ha en fungerende e-postadresse og en datamaskin eller et nettbrett (f.eks. en iPad) med internettilgang. Undersøkelsene våre støtter alle velkjente nettlesere (Internet Explorer, FireFox, Safari, Google Chrome). Vi anbefaler selvfølgelig at du holder nettleseren oppdatert.

Kan jeg melde meg inn med flere kontoer?

Nei, det er kun tillatt å ha 1 konto/medlemsprofil per person. Det er heller ikke tillatt å opprette en fiktiv profil eller utgi seg for å være en annen person. Det kan også kun meldes inn én person per e-postadresse.

Jeg kan ikke finne e-posten for aktivering

Det kan gå opptil 24 timer før du mottar e-posten. Sjekk eventuelt om e-posten kan ha havnet i mappen for uønsket e-post. Hvis du fremdeles ikke har mottatt e-posten for aktivering, kan du kontakte panelets brukerstøtte her.

Medlemskap, konto og innlogging

Hvordan logger jeg inn på YouGov-kontoen min?

Du får tilgang til YouGov-kontoen ved å klikke på "Mitt YouGov" i toppmenyen. Deretter fyller du ut innloggingsdetaljene i innloggingsskjemaet.

Jeg har glemt passordet mitt

Hvis du har glemt passordet ditt, kan du nullstille det her. Her vil du bli bedt om å angi e-postadressen som du er registrert med. Deretter sender vi deg en e-post med en lenke hvor du kan nullstille passordet ditt.

Jeg ønsker å endre e-postadressen eller postadressen min

Du kan endre opplysningene dine under "Mitt YouGov" ved å klikke her (krever at du er innlogget).

Jeg vil gjerne melde inn en venn

Du kan melde inn en venn via "Henvisning", som du finner under "Mitt YouGov". For hvert nytt medlem som melder seg inn via henvisningen din og gjennomfører minst fem undersøkelser (i tillegg til den innledende profilundersøkelsen), får du 200 poeng på undersøkelseskontoen din. Du får ingen undersøkelsespoeng for nye medlemmer som ikke gjennomfører minst fem undersøkelser (i tillegg til den innledende profilundersøkelsen). Undersøkelsespoeng for henvisninger krediteres kontoen din når det nye medlemmet har gjennomført den femte undersøkelsen (i tillegg til den innledende profilundersøkelsen).

Kan jeg ta en pause i medlemskapet mitt?

Nei, det er dessverre ikke mulig å ta en pause i medlemskapet.

Skal jeg opplyse dere om at jeg drar på ferie?

På nåværende tidspunkt har vi ingen mulighet for å ekskludere deg fra invitasjoner til spørreundersøkelser mens du er på ferie, men vi jobber for å gjøre dette mulig i fremtiden. Per i dag kan du bare slette de invitasjonene du får fra oss når du er på ferie. Dette vil ikke påvirke din deltakelse i fremtidige undersøkelser.

Hva skjer hvis jeg flytter til et annet land?

Du må være bosatt i Norge for å være medlem i YouGovs norske panel. Hvis du flytter til et annet land, ber vi deg om å melde deg ut av panelet her.

Hva skjer hvis jeg er inaktiv i en lengre periode?

Deltakelse i YouGov-panelet er helt frivillig, og det er derfor opp til deg hvor ofte du deltar i undersøkelser. Hvis du har vært inaktiv (ikke gjennomført en undersøkelse) i over 12 måneder, vil du automatisk bli utmeldt av panelet. Deretter vil du ikke lenger ha tilgang til YouGov-kontoen, og poengene dine vil bli slettet.

Deltakelse i undersøkelser

Hvor ofte mottar jeg spørreundersøkelser?

Vi kan ikke love at du får tilsendt spørreundersøkelser med en bestemt hyppighet ettersom dette avhenger av den aktuelle arbeidsmengden, og fordi våre utvelgelsesmetoder gjør at utvelgelsen både er tilfeldig og representativ. YouGov velger aktivt ut deltakere til spørreundersøkelsene, noe som innebærer at det hver gang kun er en viss prosentandel av panelet som blir invitert til å delta. Dette gjør vi for å få et representativt utvalg av den befolkningen som skal undersøkes, og utvelgelsen er basert på et komplekst system hvor det tas hensyn til bestemte demografiske kvoter. Det er derfor et spørsmål om sannsynlighet hvor ofte du blir invitert. Blant personene som oppfyller de gitte kravene, velges de deltakende personene ut tilfeldig.

Hvorfor opplever jeg å bli utelukket fra undersøkelser?

I noen undersøkelser ønsker vi en bestemt målgruppe. Hvis det viser seg at du ikke passer inn i målgruppen, utelukkes du fra den aktuelle undersøkelsen. Når dette skjer, vil vi forsøke å finne en annen undersøkelse til deg. Hvis det ikke er mulig, blir du til slutt screenet ut, dvs. at prosessen avsluttes uten at du har fått noen undersøkelse. I så tilfelle får du likevel poeng i lotteriet selv om du ikke deltok i en undersøkelse. Det betyr med andre ord at du aldri "går tomhendt hjem". I noen perioder kan du oppleve å bli screenet ut oftere enn andre ganger. Det kommer an på hvor stor etterspørsel det er etter målgruppen du tilhører.

Hvorfor blir jeg ikke lenger invitert til spørreundersøkelser?

Dette kan skyldes at invitasjonene til spørreundersøkelsene havner i mappen for uønsket e-post. Det er viktig at du legger til "no_reply@yougov.no" og "info@yougov.no" i listen over godkjente adresser. Hvis du fremdeles ikke mottar spørreundersøkelser, kan du kontakte panelets brukerstøtte.

Kan andre personer besvare undersøkelser på mine vegne?

Nei, medlemskapet i panelet er personlig, og andre kan derfor ikke besvare undersøkelser på dine vegne.

Hvem mottar resultatene av undersøkelsene?

Hvem som leser undersøkelsesresultatene, avhenger av hvilken kunde det er som har bestilt undersøkelsen. Noen ganger blir en undersøkelse uttrykkelig bestilt med henblikk på offentliggjørelse. Dette er ofte tilfellet med mediekundene våre, og du vil i så fall kunne finne resultatene av spørreundersøkelsene i aviser og på TV. I andre tilfeller bruker kunden undersøkelsene internt, for eksempel som grunnlag for en beslutning som omhandler markedsføring eller politikk. I så fall blir undersøkelsen vanligvis ikke offentliggjort. Offentliggjorte resultater kan ses i våre arkiver over offentliggjorte resultater.

Er jeg anonym når jeg deltar i undersøkelser?

JA! Hos YouGov garanterer vi alltid panelmedlemmenes fulle anonymitet når de deltar i undersøkelser. Ingen av svarene du har oppgitt i forbindelse med en undersøkelse, kan forbindes med deg som person.

Poeng

Hvor kan jeg bruke poengene mine?

Som panelmedlem hos YouGov kan du bruke dine poeng til å kjøpe gavekort hos Gavekorttorget.no. Med SuperGavekortet kan du fritt velge blant alle gavekortene på Gavekorttorget.no – mer enn 100 butikkjeder og spennende opplevelser. Gavekortene er på 250 kr., og du må ha 2 500 poeng for å kunne bestille gavekortet. Når du bestiller et gavekort, vil du i løpet av 1–2 uker motta en e-post direkte fra Gavekorttorget.no som inneholder en kode som du skal bruke for å velge gavekort. Les mer her.

Du kan delta i månedslotteriet ved å delta i undersøkelsene der det er angitt at de gir poeng i lotteriet. Jo flere lodd, desto større vinnersjanse har du. Les mer her.

Kan poengene mine utløpe?

Nei, det er ingen utløpsdato på poengene du tjener i panelet. Du kan imidlertid bli utmeldt og miste poengene dine hvis du ikke har gjennomført en undersøkelse på over 12 måneder.

Er jeg skattepliktig for poengene jeg tjener i panelet?

Medlemmer i panelet er skattepliktige for poengene de de bruker til å løse for gavekort. YouGov er fritatt for opplysningsplikt, og det er derfor den enkelte paneldeltakers ansvar å opplyse skatteetaten om opptjente poeng.

Lotteriet:

Hvorfor blir noen poeng automatisk plassert i lotteriet?

Hos YouGov får du alltid poeng som belønning. Vi har enkelte typer undersøkelser som gir poeng som bare kan brukes i lotteriet. Hvis du blir valgt ut til en slik undersøkelse, vil det når undersøkelsen starter tydelig stå at undersøkelsen belønnes med poeng i lotteriet. Når du har avsluttet undersøkelsen, settes poengene inn på din YouGov-konto og overføres deretter automatisk til lotteriet.

Hvordan kan jeg delta i loddtrekningen?

Du kan delta i månedslotteriet ved å delta i undersøkelsene der det er angitt at de gir poeng i lotteriet.

Hva kan jeg vinne?

Du kan lese alt om lotteriet og premiene ved å klikke her.

Hvor kan jeg se vinnerne?

Alle vinnere får beskjed direkte og blir også offentliggjort på vår hjemmeside.

Hvordan fungerer YouGov-lotteriet?

Loddtrekningen foretas av en datamaskin som trekker helt tilfeldig blant de paneldeltakerne som har poeng i lotteriet i den aktuelle måneden. Jo flere lodd, desto større vinnersjanse har du. Trekningen foretas den første arbeidsdagen i hver måned. Alle vinnere får beskjed og blir også offentliggjort på hjemmesiden vår. Du kan lese mer om lotteriet og se premiene på hjemmesiden. Les mer om YouGov-lotteriet her.

Sikkerhet og vern av personopplysninger

Er det trygt å delta i YouGov-panelet?

JA! Bare i Skandinavia har vi 140 000 panelmedlemmer, og sikkerheten deres er vår høyeste prioritet. Derfor kan du føle deg helt trygg når du oppgir personlige opplysninger. Vi beskytter dine persondata, og overholder alle regler i personvernloven (www.datatilsynet.no) . Du kan derfor være helt sikker på at opplysningene dine ikke blir misbrukt eller formidlet til andre. I tillegg følger vi reglene som er fastsatt av ESOMAR (www.esomar.org), den europeiske bransjeorganisasjonen for analysefirmaer. Les mer om våre personvernregler her.

Risikerer jeg å få e-post jeg ikke har bedt om (spam) hvis jeg melder meg inn i YouGov-panelet?

Nei. YouGov selger ikke personlige opplysninger til tredjepersoner. Dine kontaktopplysninger blir kun benyttet av YouGov for å kontakte deg vedrørende deltakelse i YouGovs undersøkelser. Les mer om våre personvernregler her.

Benytter YouGov informasjonskapsler ("cookies") på hjemmesiden?

Dette nettstedet lagrer ikke informasjon som i seg selv gjør det mulig for oss å identifisere individuelle brukere av denne tjenesten uten vedkommendes tillatelse. Informasjonskapslene som nettstedet benytter seg av, brukes enten bare under enkeltbesøk eller til å lagre brukerinnstillinger. Informasjonskapsler deles ikke med tredjeparter. Les mer om våre retningslinjer for informasjonskapsler her.

Hva bruker dere mine personlige opplysninger til?

Det er flere ulike grunner til at YouGov samler inn bestemte personlige opplysninger om medlemmene. For det første gjør det oss i stand til å kontakte deg om deltakelse i undersøkelser, premier og utbetaling av premier. For det andre gir det oss mulighet til å henvende oss til deg med spørreundersøkelser som er relevante for nettopp deg. For det tredje gir det oss mulighet til å analysere våre undersøkelsesdata ut fra for eksempel ditt kjønn, alderen din eller hvilket område du bor i. Se våre personvernregler for flere opplysninger om dette. Paneldeltakerne gir YouGov tillatelse til å gi videre opplysninger til poengbutikken vedrørende paneldeltakernes navn, postadresser og e-postadresser, samt om hvor mange bonuspoeng den enkelte deltaker har opptjent. Dette skjer kun med tanke på å gjøre det mulig for poengbutikken å løse inn paneldeltakernes opptjente poeng.

Hvordan sikrer dere mine persondata og andre opplysninger?

Som analysebyrå er vi underlagt strenge regler for hvordan vi skal behandle og oppbevare personsensitive opplysninger. En av de viktigste reglene er at personsensitive opplysninger (f.eks. politisk overbevisning, inntekt, familieforhold osv.) skal være helt adskilte fra opplysninger som kan identifisere personer (f.eks. navn, fødselsdato, e-postadresse og kjønn). Opplysningene vi samler inn oppbevares i kryptert format på sikre servere. Les mer om våre personvernregler her.

Utmelding

Jeg ønsker å melde meg ut

Du kan til enhver tid melde deg ut av panelet. Det gjør du ved å gå til utmeldingssiden (krever innlogging).

Kontakt oss

Meld deg inn